2015 Question Paper - Memory Drawing - Intermediate Grade Examination
GOVERNMENT OF MAHARASHTRA DRAWING GRADE EXAMINATIONS
INTERMEDIATE GRADE EXAMINATION - 2nd PAPER
SATURDAY, 3rd OCTOBER 2015
[TIME - 02:30 P.M. TO 04:30 P.M.]
MEMORY DRAWING
Instructions for Candidates -
(1) Do not use mechanical instruments for drawing.
(2) Drawing in small size will not be considered.
(3) Composition of drawing should be created by you. It should not be a copy of any other drawing.
(4) Use of other suggestive factors and suitable background should be included to suit the given subject.
(5) Pay attention to the factors required for drawing, movements of the situation and suitable colouring.
Based on the event given below, Do a rapid drawing using a pencil on any one and colour it with suitable colours :-
[a] A villager participating in the Village-Cleanliness Drive.
[b] An event which I liked in a wedding ceremony.
[c] Students decorating the class and the teacher guiding them.
(4) Use of other suggestive factors and suitable background should be included to suit the given subject.
(5) Pay attention to the factors required for drawing, movements of the situation and suitable colouring.
Based on the event given below, Do a rapid drawing using a pencil on any one and colour it with suitable colours :-
[a] A villager participating in the Village-Cleanliness Drive.
[b] An event which I liked in a wedding ceremony.
[c] Students decorating the class and the teacher guiding them.
Proposed Colour Medium :
Water colour (opaque / transparent ), colour pencils, wax crayons, oil pastels, photo inks, colours available in environment can be used independently or combining together many according to your liking.
_ _ _ _ _ _
स्मरण - चित्र
परीक्षार्थीसाठी सूचना :
(१) कोणत्याही यांत्रिक साधनांचा उपयोग करू नये.
(२) लहान आकारातील चित्र विचारात घेतले जाणार नाही.
(३) चित्ररचना स्वनिर्मित असावी, इतर चित्राची नक्कल करु नये.
(४) विषयाला अनुसरुन चित्रात इतर सूचक घटक आणि योग्य पाश्वभूमीचा समावेश असावा.
(५) चित्रातील घटकांचे रेखाटन, हालचालीतील स्थिती व सुयोग्य रंगकामाकडे लक्ष असावे.
(४) विषयाला अनुसरुन चित्रात इतर सूचक घटक आणि योग्य पाश्वभूमीचा समावेश असावा.
(५) चित्रातील घटकांचे रेखाटन, हालचालीतील स्थिती व सुयोग्य रंगकामाकडे लक्ष असावे.
खालील सूचित घटना / प्रसंगावर आधारित चित्रनिर्मितीच्या दृष्टीने पेन्सिलने कोणतेही एक शीघ्रचित्र काढ़ा व योग्य रंगात रंगवा :-
(अ) ग्रामस्वच्छता अभियानात सहभागी झालेले ग्रामस्थ.
(ब) लग्नसमारंभातील मला आवडलेला एक प्रसंग.
(क) वर्गाची सजावट करणारे विद्यार्थी आणि त्यांना मार्गदर्शन करणारे शिक्षक / शिक्षिका.
(अ) ग्रामस्वच्छता अभियानात सहभागी झालेले ग्रामस्थ.
(ब) लग्नसमारंभातील मला आवडलेला एक प्रसंग.
(क) वर्गाची सजावट करणारे विद्यार्थी आणि त्यांना मार्गदर्शन करणारे शिक्षक / शिक्षिका.
सूचित रंगमाध्यम :
जलरंग ( पारदर्शक / अपारदर्शक ), रंगीत पेन्सिली, वैक्स क्रेयॉन्स, ऑइल पेस्टल्स, विविध रंगातील शाई, परिसरातील उपलब्ध रंग यांसारख्या रंगमाध्यमांचा प्रत्येकी स्वतंत्रपणे किंवा अनेकांचा एकत्रितपणे आपल्या आवडीनुसार उपयोग करता येईल.
_ _ _ _ _ _ _
स्मृति - चित्र
परीक्षार्थियों के लिए आवश्यक सूचनाएँ :
(१) किसी भी यांत्रिक उपकरणों का उपयोग न करें ।
(२) छोटे आकार वाले चित्र पर विचार नहीं किया जाएगा ।
(३) स्वनिर्मित चित्र होने चाहिए, किसी अन्य चित्र का नक़ल नहीं होना चाइए ।
(४) विषयानुसार चित्र में अन्य सहायक घटक और उचित पाश्वभूमी का समावेश करें ।
(५) चित्र के विभिन्न घटकों का रेखाकंन, विविध गतिविधियों की उचित स्थिति और उचित रंग योजना की ओर विशेष ध्यान दे ।
(४) विषयानुसार चित्र में अन्य सहायक घटक और उचित पाश्वभूमी का समावेश करें ।
(५) चित्र के विभिन्न घटकों का रेखाकंन, विविध गतिविधियों की उचित स्थिति और उचित रंग योजना की ओर विशेष ध्यान दे ।
निम्नलिखित घटनाओं / प्रसंगों पर आधारित किसी एक विषय पर पेन्सिल से शीघ्रचित्र बनाकर उचित रंग भरिए :-
(अ) ग्रामस्वच्छता अभियान में सहभागी हुए ग्रामस्थ ।
(ब) शादी समारोह में मुझे अच्छा लगा हुआ एक प्रसंग ।
(क) कक्षा की सजावट कर रहे विद्यार्थी और उन्हें मार्गदर्शन करते हुए शिक्षक / शिक्षिका ।
(अ) ग्रामस्वच्छता अभियान में सहभागी हुए ग्रामस्थ ।
(ब) शादी समारोह में मुझे अच्छा लगा हुआ एक प्रसंग ।
(क) कक्षा की सजावट कर रहे विद्यार्थी और उन्हें मार्गदर्शन करते हुए शिक्षक / शिक्षिका ।
सूचित रंगमाध्यम :
जलरंग ( पारदर्शी / अपारदर्शी ), रंगीन पेन्सिल, वैक्स क्रेयॉन्स, ऑइल पेस्टल्स, विविध रंगीन स्याही, परिसर में उपलब्ध रंग आदि माध्यमों का स्वतंत्र रूप से अथवा एकत्रित रूप में उपयोग किया जा सकता है।